11 stycznia 2017 Orkiestra Dęta Makoszowy oraz Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu zapraszają na górnicze kolędowanie w Łaźni Łańcuszkowej Sztolni Królowa Luiza!

deta makoszowy slider

Wykonawcy:
Anna Jaskółka Haśnik – sopran.
Ireneusz Miczka – baryton.
Wojciech Miczka – prowadzenie.
Dyrygent: Henryk Mandrysz.

Środa, 11 stycznia 2017, godz. 17:00
Łaźnia Łańcuszkowa, Sztolnia Królowa Luiza, ul. Wolności 408, Zabrze

Udział w wydarzeniu jest nieodpłatny. Rezerwacja miejsc: tel. 32 271 40 77. Ilość miejsc ograniczona.

Serdecznie zapraszamy!

Program:

1. TE DEUM – kompozytor: Marc – Antoine Charpeentier / Orkiestra
2. Wśród nocnej ciszy.
3. Bóg się rodzi.
4. Trumpet Volutary – kompozytor: Henry Purcell / Orkiestra.
5. Bracia patrzcie jeno.
6. Dzisiaj w Betelejem.
7. Annen Polka – kompozytor: Johan Strauss (syn) / Orkiestra.
8. Do szopy hej pasterze.
9. Gdy się Chrystus rodzi.
10. Polka „Pod grzmotami i błyskawicami“ – kompozytor: Johan Strauss (syn) / Orkiestra.
11. Lulajże Jezuniu.
12. Mizerna cicha.
13. Polka – Tricz / Tracz – kompozytor: Johan Strauss (syn) / Orkiestra.
14. Narodził się Jezus Chrystus.
15. Pójdźmy wszyscy do stajenki.
16. Przybieżeli do Betlejem.
17. Perły wśród walców – kompozytor: Johan Strauss (syn) / Orkiestra
18. Wesołą nowinę.
19. Mędrcy świata.
20. Cicha noc.
21. Marsz Radeckiego – kompozytor: Johan Strauss (ojciec) / Orkiestra

6 stycznia 2017 w Święto Trzech Króli zapraszamy na koncert kolędowy do Kaplicy Świętej Barbary na poziomie 170. 

Koncert kolędowy poprzedzi Msza Święta, którą odprawi kapelan kaplicy świętej Barbary, ksiądz prałat Stanisław Puchała. Na sprowadzanych specjalnie na tę okazję organach marki Allen przez firmę PK MUZ z Rybnika zagra znakomity organista, wirtuoz i profesor sztuk muzycznych, Julian Gembalski. Koncert uświetni występ chóru Resonans Con Tutti.

trzech kroli kaplica slider

Kaplica została ustanowiona dekretem Biskupa Gliwickiego Jana Kopca w dniu 10 grudnia 2015 roku. Stanowi ona serce poziomu świętej Barbary, opowiadającego historię patronki górników. Kaplicę wyróżnia nie tylko jej wyjątkowe położenie, ale także walory architektoniczne: surowa cegła, konstrukcje stalowe i industrialny klimat mieszają się tu z polotem i monumentalizmem znanym z tak częstych na śląsku neogotyckich ceglanych kościołów.

Uwagę odwiedzających na pewno zwrócą witraż i rzeźba św. Barbary, przygotowane przez wybitnych artystów plastyków specjalnie dla Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu.

Koncert kolędowy w Święto Trzech Króli - Kopalnia Guido (Zabrze, ul. 3 Maja 93)

Piątek, 6 stycznia 2017, godz. 19.00

Zjazdy pod ziemię od godz. 17.45 do godz. 18.45

Uwaga! Brak wolnych miejsc. Serdecznie zapraszamy na górnicze kolędowanie z Orkiestrą Dętą Makoszowy 11 stycznia 2017 w Łaźni Łańcuszkowej!

Udział w wydarzeniu jest nieodpłatny. Serdecznie zapraszamy!

Serdecznie zapraszamy do udziału w uroczystej Pasterce - Mszy Świętej, która zostanie odprawiona 24 grudnia 2016 w kaplicy świętej Barbary na Poziomie 170 Kopalni Guido.

Kaplica św Barbary m900

guido poziom 170 kaplica

Mszy Świętej będzie przewodził kapelan kaplicy świętej Barbary, ksiądz prałat Stanisław Puchała.

Kaplica została ustanowiona dekretem Biskupa Gliwickiego Jana Kopca w dniu 10 grudnia 2015 roku. Stanowi ona serce poziomu świętej Barbary, opowiadającego historię patronki górników. Kaplicę wyróżnia nie tylko jej wyjątkowe położenie, ale także walory architektoniczne: surowa cegła, konstrukcje stalowe i industrialny klimat mieszają się tu z polotem i monumentalizmem znanym z tak częstych na śląsku neogotyckich ceglanych kościołów. Uwagę odwiedzających na pewno zwrócą witraż i rzeźba św. Barbary, przygotowane przez wybitnych artystów plastyków specjalnie dla Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu.

Pasterka w Kopalni Guido (Zabrze, ul. 3 Maja 93)

Wigilia 24 grudnia 2016, godz. 24.00

Zjazdy pod ziemię od godz. 23.00

Uwaga! Brak wolnych miejsc. Serdecznie zapraszamy na górnicze kolędowanie z Orkiestrą Dętą Makoszowy 11 stycznia 2017 w Łaźni Łańcuszkowej!

Brakuje Wam eleganckiego pomysłu na świąteczny prezent? „Narracje górnicze z terenu Zabrza. Kopalnia to je do mie wszystko” to najnowsza publikacja Muzeum Górnictwa Węglowego. Książka powstała na podstawie setki wywiadów przeprowadzonych z czynnymi i byłymi górnikami z terenu Zabrza.

narracje gornicze slider

Książka powstała w efekcie realizacji projektu naukowo-badawczego prowadzonego w oparciu o środki Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Dziedzictwo kulturowe, priorytet: Kultura ludowa i tradycyjna” oraz miasta Zabrze. Projekt „Narracje górnicze z terenu Zabrza” to 100 zebranych górniczych wypowiedzi.

Książkę można zakupić w kasie Kopalni Guido przy ulicy 3 Maja 93, kasie podziemnej trasy w Kopalni Królowa Luiza przy ul. Sienkiewicza 43 oraz w gmachu Muzeum przy ulicy 3 Maja 19. Publikacja jest także dostępna w e-sprzedaży na stronie księgarni Silesia Progress.

W obiektach Muzeum książka dostępna w cenie 15,00 zł! Informacja kasowa pod nr. tel. 32 271 40 71.

 

Górnicy

Badacze biorący udział w projekcie nawiązywali kontakty z pracownikami kopalń działających na terenie miasta (74) oraz z górnikami zatrudnionymi w zakładach w innych miastach, a mieszkających na terenie Zabrza (28). Dotyczy to zarówno emerytów, jak i czynnych zawodowo. Badacze poszukiwali górników czynnych jeszcze kopalń („Makoszowy”, „Siltech”, „Bielszowice”, „Budryk”, „Halemba”, Sośnica, „Szczygłowice”, „Nowy Wirek”) i tych, w których już dawno zakończono wydobycie („Mikulczyce”, „Rokitnica”, „Pstrowski”, „Concordia”, „Zabrze”, „Ludwik”, „Gliwice”, „Dębieńsko”). Badanie objęło także tych zabrzańskich górników, którzy wyjechali do Niemiec (10), a wcześniej mieszkali lub/i pracowali w Zabrzu. Najstarszy z naszych rozmówców urodził się w 1925 roku, najmłodsi z kolei mieli w czasie realizacji projektu 24 lata. Do grona narratorów zaliczają się więc czynni pracownicy (39) i emerytowani (63), w miarę możliwości reprezentujący wszelkie szczeble kopalnianej hierarchii, różnorodne funkcje i specjalności. Wśród rozmówców są pracownicy fizyczni (58) oraz umysłowi, zaliczający się do dozoru i innych specjalizacji (na przykład pracownicy oddziałów: elektrycznego, łączności, przewozowego, mechanicznego, szybowego, mierniczo-geologicznego), w tym ratownicy górniczy (19). O pracy i życiu opowiadali nam zarówno ci, którzy urodzili się i mieszkają w Zabrzu od pokoleń, albo do Zabrza, do pracy w kopalni, przyjechali z różnych stron Polski. Spośród 72 górników urodzonych przed 1970 rokiem nie-Ślązaków jest 36. Z kolei dla grupy najmłodszych pracowników pochodzenie regionalne nie ma dużego znaczenia, gdyż w przeważającej większości od urodzenia mieszkają na Śląsku. Poprzez tak szeroki wybór Narracje górnicze... starają się odzwierciedlić cały „przekrój kopalni”, jej świat podziemny i na powierzchni, gdyż obydwie przestrzenie są ściśle zależne od siebie i przynależne sobie. Właśnie dlatego, aby w lustrze narracji znaleźć odbicie całego organizmu kopalni.

Konstrukcja książki

Konstrukcja książki została oparta na wybranych fenomenach górniczej kultury, które tworzą kulturę symboliczną.

Publikacja została podzielona na trzy części, z których pierwsza omawia zagadnienie tożsamości górników budowanej w oparciu o miejsce, w którym pracują i żyją. Analizie poddano problem interakcji między kopalnią a pracującymi w niej ludźmi, by zbadać, na ile miejsce wykonywania codziennych obowiązków jest w stanie ukształtować grupę i wpłynąć na relację między pracownikami, a także na nich samych. Zanalizowano także zagadnienie tożsamości tych górników Zabrza, którzy zmienili miejsce zamieszkania, wyjechali ze Śląska do Niemiec. Badano, czy ich tożsamość ukształtowała kopalnia czy stary lub nowy heimat. Zanotowane górnicze opowieści wskazują, że znaczącym elementem górniczej tożsamości jest socjolekt, który powstał w kopalni, a zaznajomienie się z nim było i jest warunkiem koniecznym dla funkcjonowania członków grupy w warunkach zawodowych i jednym z podstawowych determinantów przynależności do grupy.

Druga część książki opisuje ich funkcjonowanie w życiu zawodowym pracowników kopalń: przebieg drogi zawodowej (wiążącej się z wyborem zawodu lub przymusem zatrudnienia), funkcjonowanie w ramach hierarchii górniczej, wartości etyczne towarzyszące pracy, emocje wiążące się z wykonywanymi obowiązkami są elementem górniczego kodu kulturowego, którego ponowne odczytanie okazało się konieczne ze względu na zachodzące zmiany. Z kolei wartość symboliczna i społeczna pozdrowień górniczych, munduru, zwyczajów pobożnościowych i świątecznych, wierzeń demonologicznych czy górniczych przywilejów determinuje „język” górniczej kultury korporacyjnej.

W trzeciej części omówiono z kolei te wartości, symbole i tradycje, na których opiera się życie prywatne (rodzinne) pracujących w kopalniach: sytuację mieszkaniową, relacje rodzinne i pozycję żony w rodzinie górników Zabrza, dzieciństwo (jako własne opowiadających oraz ich dzieci), obyczaje kulinarne oraz spędzanie wolnego czasu i funkcjonowanie tradycji ogródków. Całość powinna się stać przyczynkiem do poznania górników żyjących tu i teraz w Zabrzu jako grupy cechującej się swoją własną tożsamością konstruowaną w oparciu o różnorodne komponenty korporacyjnego pejzażu kulturowego.

Muzeum Górnictwa Węglowego przeprowadziło kompleksową konserwację cennych szklanych negatywów, znajdujących się w zbiorach. Część negatywów została udostępniona w formie cyfrowej na stronie internetowej MGW.

Kompleksowa konserwacja kolekcji negatywów szklanych znajdujących się w zbiorach Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu
Wartość projektu: 16 620,00 zł
• Wysokość dofinansowania MKiDN: 9 900,00 zł
• Okres realizacji: 2016 r.
 
Wśród zbiorów Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu na szczególną uwagę zasługuje kolekcja negatywów szklanych. Składa się na nią 282 klisz szklanych, z których większość pochodzi z drugiej i trzeciej dekady XX wieku, zaś najstarsze zostały wytworzone pod koniec XIX.
 
Głównym celem zadania była kompleksowa konserwacja 145 najcenniejszych i najbardziej wymagających konserwacji negatywów wchodzących w skład kolekcji. Po zakończeniu prac związanych z konserwacją klisze poddane zostały digitalizacji, a także stworzone zostały ich odbitki. Zdigitalizowane negatywy szklane zostały udostępnione szerokiemu gronu odbiorców na stronie internetowej Muzeum.
 
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

mkidn

Kopalnia Guido i Sztolnia Królowa Luiza są obiektami należącymi do Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu.
Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu  jest instytucją kultury Miasta Zabrze współprowadzoną przez Samorząd Województwa Śląskiego.